Posted by: Thomas Michelsen | august 11, 2010

Bornholm 2010

Selvom Fyn Rundt har været sommerens altoverskyggende tur, så er det ikke den eneste kajaktur jeg har været på denne sommer. Jeg var 14 dage på Bornholm med familien (desværre uden min bror og hans familie). I løbet af de 14 dage, fik jeg tildelt 3 kajakdage (og tiltuskede mig endnu én). Når vejret og vinden var til det så tog jeg ud. Jeg var lidt nervøs for kombinationen af Østersøen og alle klippekysterne, så planlægningen var vigtig. Heldigvis havde vi valgt 14 dage i et flot højtryk, så det var ikke svært at finde perfekte rodage. Jeg ville gerne rundt om Bornholm og se det he og det nåede jeg næste. Den eneste strækning jeg ikke fik set fra kajakken var Nexø – Dueodde. Denne strækning er dog præget af sandstrande og derfor ikke det store tab.

Se ruten –> HER <–

Rodag1: Sandvig – Nexø, 39 Km.
Jeg ville gerne have været i ved Hammer havn, men det blæste en del på den side, så jeg blev enig med Pernille om at Sandvig ville være bedre. Her var endda et grønt filttæppe, som man kunne glide i vandet fra.. fornemt! Det var superfedt at se Bornholm fra søsiden. Klipperne og det karakteristiske grønne vand var næsten bedre end jeg havde forestillet mig. Det er ikke altid nemt at finde en finkornet sandstrand, som man kan ligge til ved, så det er om at tænke lidt fremad. Planen var at gå ind ved Tejn, men jeg fandt en lille hyggehavn lige før Tejn (ved Bådstadvej), så der gik jeg ind. Frokosten blev spist og vejret blev nydt. Umiddelbart efter denne havn mødte jeg nogle kajakroere fra Nexø kajakklub, som havde slået lejer. Herefter kom jeg til Helligdomsklipperne, som er betagende smukke. Sollyset gav et smukt spil i klipper og vand. Jeg ville ønske at jeg kunne sejle forbi der hver eneste dag. I Gudhjem gik jeg i land og spiste en lille snack og nød stemningen. Herefter futtede jeg stille videre til Nexø.

Rodag2: Dueodde – Rønne, 31 Km.
At starte ved Dueodde er ikke ringe.. sikke en strand! Der mangler kun lige nogle palmer, en ananas med sprut i og nogle mulatter i banabskørt 🙂 Det er vildt flot med de åbne vidder, de hvide strande og det blågrønne vand. Dette syn er flot, men det varierede ikke så meget, så jeg tog ikke så mange billeder. Da jeg kom til Rønne havn nåede jeg liiiige at smutte i inderhavnen, inden færgen fra Polen kom masende.

Rodag3: Rønne – Allinge, 28 km.
Denne tur var nok den mest spændende. Både Jons kapel og Hammershus blev besøgt. Da jeg nåede til Allinge var der Jazzfest, så havnen var proppet med sejlbåde. Jeg fandt dog noget bolværk jeg kunne slæbe kajakken op over.

Rodag4: Sandkås – Ærteholmene – Allinge, 54 km.
På trods af at jeg kun havde fået tildelt 3 kajakdage, så kom der alligevel en perfekt dag til et besøg ved Ærteholmene. Axel og Helles familie skulle på stenalderudstilling og Pernille ville gerne blive ved poolen sammen med pigerne. Vindhastigheden var tæt ved 0 og solen stod højt på himlen. Jeg stævnede ud ved Sandkås, hvor vi lå i hytter. Turen til Frederiksø gik fint. Da jeg kom frem gik jeg til købmanden og købte lidt snacks. Herefter gik jeg en god tur på Christiansø. Hvad øen ikke har i størrelse, har den i charme. Sikke en gang idyl, wow. Tilbage på min bænk sad jeg og sludrede med Ole i telefonen (fik lyst til at snakke med ham, da han har boet her) og med en mand fra Herning. Efter en lang pause havde jeg energi til at tage tilbage. Da jeg var ca. 10 km. fra Sandkås var vinden taget til og jeg ville ikke ind ved den stenede kyst, så jeg gik med bølgerne til Allinge. Sjov surftur 🙂

Bornholm kan klart anbefales til alle kajakroere !!!